Voorlopig even een kort overzicht van onze vakantie in Lissabon met de eerste foto´s. Later een uitgebreide website met het hele verhaal en veel meer foto´s.

naar:

Zaterdagavond: aankomst, met de Gloria elevador naar Bairro Alto

Zondag: Alfama en Museo de Azulejos
Alfama o.a.: Castelo de São Jorge, lunch bij Café Pois, door de steegjes van Alfama naar São Vicente de Fora

Maandag:Sintra en Chiado, Storica de Lisboa Experience
palacio Nacional in Sintra, 's middags Chiado met de elevador Santa Justa naar Igreja do Carmo, winkelen in Chiado, Storica de Lisboa Experience, eten bij Casa do Alentejo

Dinsdag: Belem en Collecion Gulbenkian
Belem - Mosteiro do Jeronimos, Fabrico do Pasteis, Torre de Belem - 's middags Collecion Gulbenkian

Woensdag: Tram 28, Estrela, Museo de Arte Antigua, Ocenario

Annelies van Zwol
overzicht reisverslagen met foto´s

Zaterdagavond: Bairro Alto

aankomst, hotel Heritage Avenida Liberdade aan de Avenue Liberdade, met de Gloria elevador naar Bairro Alto: Miradouro da São Pedro de Alcântara, Igreja de São Roque, via Calçada do Duque (El Rei de Frango) en de Confeitaria Nacional

Zaterdag vlogen we om 1 uur 's middags van Schiphol naar Lissabon. Aan het eind van de middag (3 uur vliegen + 1 uur tijdsverschil) kwamen we aan. We namen de Aerobus (pp €3,50 maar voor 4 personen "groepskorting"-> €8 totaal) die vlak bij het hotel, op de Avenida de Liberdade stopt.
Ons hotel, het blauwe Heritage Avenida Liberdade, (foto hiernaast, genomen vanaf de miradouro) lag prachtig centraal. Hooguit 100 meter van Restauradores (het noordelijke plein op het kaartje hieronder).
We hadden een hoekkamer op de 4e etage, dus het uitzicht was uitstekend!
De eerste avond gingen we met de kabeltram, de elevador de Gloria (foto links), naar boven naar de wijk Barrio Alto, vanuit het Miradouro (uitzichtpunt) da São Pedro hadden we ons eerste uitzicht op de stad (foto boven). We zagen ons hotel (foto rechtsonder) en onder andere het kasteel van São Jorge waar we de volgende ochtend heen zouden gaan.
We zijn later vaker bij deze Miradouro geweest en toen scheen de zon wel, maar hebben we helaas geen foto meer gemaakt.
Op het kaartje rechts is te zien hoe we liepen: vanaf het hotel tegen de klok in. Het grote witte gebouw in het midden is het treinstation Rossio, daarvoor het plein Restauradores.
Vervolgens bezochten we de kerk van São Roque. Van buiten heel simpel, van binnen heel mooi.
Daarna via een steil straatje met restaurantjes (dit straatje staat op de voorkant van de huidige Lonely Planet Lissabon), de Calçada do Duque, naar een daarin aanbevolen restaurant, el Rei de Frango. Hier aten we geroosterde sardien"tjes" (zie foto).
Tenslotte, om het culinaire beeld alvast compleet te maken, gingen we via het Rossio plein naar het Praça da Figueira waar op de hoek de Confeitaria zit. De laatste ochtend (zie helemaal onderaan, bij donderdag) hebben we er nog gebak gehaald voor thuis.

Zondag: de Alfama en Museo Nacional de Azulejo

In de Alfama: het Castelo de São Jorge, Kathedraal do Sé, Casa de Bico, lunch bij Café Pois, door de steegjes van Alfama naar São Vicente de Fora en met de bus naar het Museo do Azulejo, terug via Praça do Comércio, Rua Augusta. Later pizza gehaald bij Pizza a Pezzi opgegeten in Praça do Príncipe Real

Eerst gaan we langs het toeristenbureau voor Lisboa Card. Daarmee kunnen we gratis in alle openbaarvervoer en krijgen korting op veel musea.
Vervolgens klimmen we langs kleine steegjes en trappen ten noorden en oosten van het Praça da Figueira omhoog naar het Castelo São Jorge.
uitzicht vanaf castelo sao jorge
Alfama
Het kasteel, gebouwd door de Moren en in de 12e eeuw veroverd door de Portugese koning Alfonso Henriques, is zo vroeg in de ochtend nog lekker rustig. Ook van hieruit hebben we weer een goed uitzicht op de stad.
Via het Largo das Portas do Sol (foto boven) en de Miradouro de Santa Luzia gaan we naar grote kathedraal van Sé.
Onderweg komen we voor het eerst (het zal nog heel vaak gebeuren) een tram tegen, de beroemde toeristentram 28. Woensdag nemen we die zelf.
In de kathedraal wordt een mis opgedragen dus we blijven achterin de kerk.
We dalen nog verder af naar de Taag - sommige doorgangen op de kaart blijken in praktijk niet te bestaan - en komen uit bij het Casa dos Bicos. De gevelstenen van dit huis hebben een soort piramideachtige punten, in de 16e eeuw zagen moderne huizen er vaak zo uit.
Dan gaan we weer omhoog richting kathedraal want we hadden onderweg het Pois Café gespot (Rua S. Joao de Praça 93) waar veel reisgidsen enthousiast over zijn. Wij ook: het is er inderdaad erg gezellig en het eten is lekker (bv broodjes geitekaas met honing etc. foto rechts) en heel redelijk geprijsd.
Na het eten wandelen we door de Alfama westwaarts door heel veel nauwe steegjes en trappetjes
Uiteindelijk komen we uit bij de São Vicente de Fora. In de stille oude kloostergangen zijn veel 18e eeuwse tegeltableaus (azulejos).

We hadden ook nog naar het Panthéon gewild maar we slaan het wegens tijdgebrek over. Voor wie wel tijd heeft past het goed in de route.

Wij lopen door naar het station Apolonia waar we een bus (759 of 794) nemen naar het Museo Nacional do Azulejo, een paar kilometer verderop.

Het museum laat de ontwikkeling van de azulejo-kunst zien. Bovendien is het gevestigd in een 16e eeuws klooster, gebouwd in de barokke Manuelstijl, een hele mooie combinatie.
Op de bovenste verdieping is een panorama van Lissabon in tegels (van kort voor de aardbeving van 1755)
Als we het hebben gezien komen we bij in de binnentuin.

We nemen de bus terug naar het centrum en via de wijdse Praça do Cómercia (foto boven) en Rua Augusta, die ook op zondag heel gezellig is, gaan we naar het hotel.

's Avonds nemen we weer de elevador de Gloria naar boven en kopen stukken pizza bij Pizza a Pezzi die we even verderop opeten in het parkje Praça do Príncipe Real. Als we weer naar beneden lopen komen we zo'n beetje tegenover ons hotel uit.

Maandag:Sintra en Chiado, Storica de Lisboa Experience

's ochtends het palacio Nacional in Sintra en 's middags Chiado met de elevador Santa Justa naar Igreja do Carmo, winkelen in Chiado, Storica de Lisboa Experience, eten bij Casa do Alentejo

Ontbijten op de hoek dan met de trein vanuit station Rossio naar Sintra, lunch bij Celerio?
's middags Chiado met de elevador Santa Justa naar Igreja do Carmo, beetje winkelen in Chiado, Rua Garrett, Rua Alecrim (tegeltje bij Santa Ana) Praça do Comércio,

Dinsdag: Belem en Collecion Gulbenkian

's avonds weer Pizza e pezzi, opgegeten bij Miradouro de da São Pedro, ijs in de Avenida de Liberdade, Hard Rock café T-shirt.

Woensdag: Tram 28, Estrela, Museo de Arte Antigua, Ocenario

Woensdag: Tram 28 van Praça de Moniz naar Estrela: Basilica, en Jardim de estrele, Museo de Arte Antigua, metro naar Ocenario

Donderdag naar huis ...

Wordt vervolgd.....

Donderdag na het ontbijt nog even wat lekkers voor thuis kopen bij Confeitaria Nacional en dan (met de taxi) naar het vliegevld en naar huis (3:00 u vliegen).