De coupé waar we ons in bevinden is kennelijk speciaal gereserveerd
voor westerlingen. Onderweg komen we nauwelijks in contact met Russen.
Later in 1992 als ik de reis in omgekeerde richting nog eens maak
met de Transmandsjoerije Expres (zie ZijdeRoute reis) is dat totaal
anders. Zelfs bij de etenstijden in de restauratiewagen lijkt een
verdeling te hebben plaatsgevonden. De 'attendant' van onze coupé
is Chinees. Hij zorgt er onder andere voor dat de grote samovar
(heetwaterketel) gevuld blijft zodat we op ieder gewenst moment
thee, oploskoffie of Cup-a-soup kunnen maken. De bekers met deksel
staan al klaar.
Er is uiteraard ook een restauratie wagen. De openingstijden zijn
steeds afgestemd op de tijdzone waarin we op dat moment zijn. Samen
met de stops op de stations zorgen de maaltijden voor wat afwisseling
in het treinleven. De
menukaart ziet er redelijk uit maar het meeste is niet te krijgen
(en het wordt gaandeweg nog minder). Met betrekking tot de proviand
waren we (door de Lonely Planet Travel Survivalkit) gewaarschuwd
niet te veel op de restauratiewagen te vertrouwen. Maar we hebben
thuis al ingekocht en zijn dus goed voorzien, persoonlijk
sleep
ik al vanaf Groningen een grote Albert Heijn tas mee met proviand.
Maar, al hoef je er voor het eten niet naar toe te gaan, de restauratiewagen
is altijd leuk. Aan het eind van de maaltijd wordt afgerekend met
behulp van een telraam!
Wat betreft de sanitaire voorzieningen zijn we helemaal aangewezen
op de trein-wc's. Aan weerszijden van iedere coupé één.
Tot mijn voldoening lukt het me zelfs daar mijn haar te wassen!
(met een veldfles heet water uit de samovar gemengd met het straaltje
koude water uit de kraan van het mini-treinwasbakje)
Onderweg
stoppen we zo eens in de vier uur - overdag en 's nachts - bij stations.
Behalve bij de grensstations is dat nooit langer dan voor een paar
minuten. Onze reisgenoten uit Rotterdam verdwijnen dan meteen met
hun videocamera uit het zicht. De meisjes uit Amsterdam doen samen
met wat Denen en Duitsers rek- en strekoefeningen om het gebrek
aan lichaamsbewging te compenseren. Niemand durft ver van de trein
weg te gaan, bang als we zijn het startsein te missen en een week
in een stad als Ilanskaya, Dozorne of Balabinsk te moeten blijven.
Onderweg in Siberië
Het uitzicht is tegelijkertijd saai en fascinerend.
De eerste dagen veel modder en eindeloze berkebossen met hier en
daar (flits) een houten dorpje. Ik had een beetje Russisch geleerd
maar de stationnetjes vliegen te snel voorbij om zelfs maar de plaatsnamen
in het cyrillisch alfabet te kunnen ontcijferen. De derde dag, donderdag
, verandert het uitzicht geleidelijk aan: modder, houten dorpjes
en berkebossen raken bedekt onder een laagje sneeuw. Vrijdag
en zaterdag rijdt de trein door een besneeuwd Siberië......
(Klik op "The
TransMongolië Trein Ervaring" (vernieuwd ! - gemixt
met latere ervaringen) om het verstrijken van tijd en landschap
ook een beetje te ervaren)
|