Treinen, bussen en boten - een reis door Azië

Begin oktober 1987 stapten we (rugzakken op en een grote tas vol eten mee) op de trein van Groningen naar Schiphol om naar Moskou te vliegen, we namen de Trans-Mongolië Expres naar Peking en reisden verder met treinen, bussen, boten en vliegtuigen door China, via Hong Kong, Singapore, Maleisië, Thailand en Birma naar Calcutta,verder naar het zuiden van India, daarna Rahjastan en Nepal en tenslotte, eind maart 1988, vlogen we weer naar huis.
Hier vind je foto's en verhalen over dit boeiende werelddeel.
Bovendien - in de linkerkolom van iedere beschrijving - veel leuke extra's, verschillend per land, zoals fragmenten uit het één regel dagboek dat ik destijds bijhield, de ansichtkaarten die ik naar huis stuurde, animaties zoals rollende Hong Kong dollars, de spannende Trans-Mongolie treinervaring, een (saaie?) regendag in Yangshuo, romantisch Hong Kong by night (te down-loaden als beeldvullende achtergrondfoto!), boeken en links over het betreffende land en nog veel, veel, meer.

foto's reis China Azie reisverslag Trans-Siberie Expres Hong Kong

Klik hier voor het reisverslag, de foto's en de rest van:
(tot nu toe mee te beleven)

Het Vertrek Een dag in Moskou Trans Mongolië Expres (1) door Siberië
Trans Mongolië Expres (2) door Mongolië en China
Peking Yangshuo
Kanton en XiamenHong Kong

De reis door Azië - een korte routebeschrijving

We begonnen de reis met een vliegtocht van Amsterdam naar Moskou. Daar stapten we op de Trans-Mongolië Expres (een variant van de Trans-Siberië Expres) en reden door Siberië en Mongolië naar Peking waar we een kleine week later aankwamen. We reisden (met enige moeite, veel plaatsen waren nog niet zo lang open voor toeristen) een paar weken door China: van Peking naar het vriendelijke Chinese dorp Yangshuo, en later per bus en boot naar Kanton (Guangzhou) en tenslotte met het vliegtuig naar het havenstadje Xiamen.

Vanuit het landelijke China voeren we met een nachtboot naar de fascinerende wereldstad Hong Kong, een hele overgang! We bleven er anderhalve week en kochten er (onder andere) de vliegtickets naar Singapore. Na een paar dagen Singapore trokken we met lokale bussen in twee weken tijd langzaam langs de dorpjes aan de oostkust naar het noorden van Maleisië. Inmiddels was de moesson aangebroken en dat hebben we geweten, we trokken naar het multi-culturele Penang, aan de westkust van Maleisië, voor wat meer zon en minder nattigheid.

Vanuit Penang gingen we per minibus (en boot natuurlijk) naar het paradijselijke eiland Koh Samui in het zuiden van Thailand. Het was inmiddels december en we waren naar ons idee wel aan vakantie toe. We hebben dus een paar weken Kerstvakantie gevierd op de stranden onder de kokospalmen en ondertussen globaal de rest van de reis gepland.

Na een nacht in de trein arriveerden we vlak voor Oud en Nieuw in Bangkok, daar liepen we de ambassades en ticketoffices af voor vliegtickets en visa voor Birma , India en Nepal. Omdat er maar eens per week een vlucht naar Birma was en de eerstvolgende al vol was bleven we wat langer in Bangkok dan de bedoeling was, bijna twee weken.

In Birma mocht je destijds niet langer dan een week blijven met een toeristenvisum. Het was een fantastische week in de hoofdstad Rangoon (met zijn schitterende Shwedagon tempel) en de oude indrukwekkende tempelgebied Pagan, in het centrum van Birma.

Met de beruchte luchtvaartmaatschappij Biman Bangladesh vlogen we vervolgens van Rangoon naar Calcutta in India. We hadden een tussenstop en overnachting in Dacca, Bangladesh. Na de een aantal dagen in Calcutta (erg de moeite waard!) gingen we met de Coromandel Expres naar Madras vanwaar we in drie weken met bussen, treinen en boten door het zuiden van India trokken: Tanjore, Madurai, Quilon, Aleppy, Cochin om uiteindelijk uit te komen in Mysore en Bangalore. In Mysore kochten we vliegtickets naar Udaipur en ook alvast van en naar Nepal en naar Londen.

Maar we brachten eerst nog een paar weken door in het kleurrijke Rahjastan, meer in het noorden van India. Voor het eerst in maanden was het 's nachts weer zo koud dat we onder dekens sliepen en blij waren als we warme douches hadden. Via Udaipur, Pushkar, Jaipur, Bharatpur en Agra en meer treinen en bussen (geen boten meer) kwamen we uiteindelijk in New Delhi terecht. Daar stapten we op het vliegtuig naar Kathmandu in Nepal, onze laatste bestemming. We zijn daar bijna twee weken gebleven, maar doordat ik ziek werd zijn we de stad eigenlijk niet echt meer uit geweest. Ik was net op tijd weer op de been voor de terugvlucht naar New Delhi, waar we nog één nacht geslapen hebben (in het ergste hotel van de hele reis) en toen naar Londen waar we meteen maar KLM tickets voor de eerstvolgende vlucht naar Amsterdam hebben gekocht, zodat we nog dezelfde dag thuis kwamen in Groningen.

De website - wat vind je hier?

• De kern van de website wordt gevormd door beschrijvingen, met veel foto's, van de opeenvolgende etappes van de reis. Onder aan iedere pagina is een link naar het volgende deel. Via de links bij de grote Azië routekaart of bovenaan deze pagina, kun je ook in willekeurige volgorde de verschillende plaatsen of etappes bekijken. Bovenaan, bij de datum kun je ook meteen voor- of achteruit.
  • Links van de reisbeschrijving bevindt zich het "Extra Opties" menu: dit bevat extra informatie over het betreffende gebied. Als je bij een pagina over de Trans-Siberië Expres "Boeken en Links" aanklikt krijg je boeken en links te zien over de Trans-Siberië Expres. Klik je hetzelfde icoon aan bij de pagina over Hong Kong dan krijg je boeken en links over Hong Kong. Zo is er bijvoorbeeld ook een kaart van onze route door het gebied, ansichtkaarten die ik naar huis stuurde, het betreffende stuk uit het "één regel dagboek" dat ik destijds bijhield, "extra foto's" over een bepaald onderwerp, b.v. Mongolië of de huizen van Kanton. Sommige "Extra Opties" zijn specifiek voor het deel van de reis waar ze bij horen, bijvoorbeeld "De Trans-Mongolië Trein Ervaring" bij het deel over de Trans-Mongolië Expres of "View van Victoria Peak" bij Hong Kong.
    Bij aanklikken verschijnen de extra opties in een nieuw, extra windowtje, de gewone reisbeschrijving blijft dus ook altijd in beeld. Je kunt zoveel extra opties als je wilt tegelijk open hebben. (Voor meer informatie over de verschillende onderdelen zie Over deze site en er is ook een Sitemap)
  • Helemaal onderaan iedere pagina (ook deze) vind je een algemeen menu. Dat blijft hetzelfde voor ieder onderdeel. De reislinks die je hier vind zijn links die over reizen in Azië in het algemeen gaan. Links over een bepaald gebied of etappe vind je dus bij de "Boeken en Links" van dat gebied.

Start: Het vertrek...

of terug naar boven om een andere plaats te kiezen.

Grote Azië Routekaart - E-mail me - Reislinks - Over deze site.... - Sitemap - Veel is nu anders: dit was 1987/88! - Webdesign & Copyrights - Nederlands/English - Terug naar de Wereld