Klik hieronder voor een klein extra window met meer over
|
|
Peking foto's van Beijing China reis reisverslag
|
12-18
Oktober
Peking, draken en fietsen
|
In de late middag van maandag, de twaalfde oktober arriveren we
uiteindelijk op onze eerste bestemming: Peking (Beijing). Na de
rust in de trein is de drukte op het grote station van Peking overweldigend.
Gelukkig is mijn vriend een ervaren reiziger, hij stevent recht
op de taxi's af die voor het station staan te wachten. Voor de eerste
paar nachten hebben we een hotel geboekt maar bij aankomst blijkt
dat al vol te zijn en worden we overgebracht naar een ander (vrij
luxe, wat ik pas in Yangshuo merk) hotel, het Tao Ran hotel.
|
Die
avond eten we onze eerste Chinese maaltijd op Chinese bodem: eend
met ananas, erg lekker zoals de meeste maaltijden die we nog in
China zullen eten de komende weken. De plastic wegwerp eetstokjes
nemen we mee voor toekomstig gebruik (hygienischer dan houten stokjes
is ons verteld).Een wandelingetje in het park, de eerste brieven
naar huis en een lange nacht slapen later gaan we weer naar het
oorspronkelijk geboekte hotel terug. Het is maar een kort ritje
per fietstaxi. Overal om ons heen zijn fietsen en iedereen belt
als een gek met zijn fietsbel. Het lijkt wel een vreemd soort spitsuur
voor fietsen, maar het is al halverwege de ochtend. Fietsen, bussen
en vrachtwagens bepalen het straatbeeld.
(Klik hier voor extra
foto's van
het straatleven in Peking)
De rest van de dag zijn we op het station bezig een treinkaartje
naar Guilin te kopen. Volgens de "Rough Guide" zou er een loket
voor buitenlanders moeten zijn, of we dat hebben gevonden weet ik
nog steeds niet, niemand spreekt Engels, wij geen Chinees. We worden
van loketje naar loketje gestuurd, staan dan weer hier, dan weer
daar een tijdje in een rij. Hoe het precies gegaan is weet ik niet
meer maar uiteindelijk zijn we toch naar buiten gekomen met 2 kaartjes
voor Guilin voor de volgende vrijdag, in een soft-sleeper d.w.z.
een 4-persoonscoupe met tamelijk zachte slaapbanken (eigenlijk hetzelfde
als wat we haden de transsiberië expres) , de meest luxueuze
klasse (het hele begin van de reis was nogal luxe maar dat wist
ik toen nog niet). Door deze ervaring besluiten we wel het reizen
binnen China verder maar zoveel mogelijk te beperken.
De
volgende dag bezochten we de beroemdste bezienswaardigheden van
Peking: het Tian-An-Men plein (het plein van de Hemelse Vrede, 2
jaar later zou het leger hier een een pro-democratische studentenopstand
neerslaan) en de Verboden Stad. De Verboden Stad, vroeger paleis
van de keizer en verboden voor het volk, is vooral heel groot (72
ha, 800 gebouwen). De ingang is aan de zuidkant, de kant van het
Tian-An-Men plein en hoe verder je naar het noorden gaat, des te
gewichtiger de gebouwen. Aan de centrale noord-zuid as staan een
aantal
ceremoniële gebouwen, met namen als "Hal van de Hoogste
Harmonie"," Poort van Hemelse Zuiverheid" en "Paleis
van de Aardse Rust". Deze gebouwen staan midden op enorme pleinen,
soms op verhogingen. Links en rechts ervan liggen, vooral op de
noordelijke helft van het terrein veel bijgebouwen en paleizen die
nu vaak als museum zijn ingericht. Midden achterin bevind zich de
Keizerlijke Tuin, een klassieke Chinese landschapstuin met rotspartijen,
goudvissen en het "Duizend Herfsten Pavilioen".
|
Een andere keizerlijke bezienswaardigheid, Tiantan, de Tempel van
de Hemel (zie extra opties of klik
hier voor meer foto's en informatie) hebben we een dag later
bekeken. Dit tempelcomplex, gelegen in een groot park, werd gebruikt
voor godsdienstige ceremoniëen die werden uitgevoerd door de
keizer, de zoon des hemels, zoals het jaarlijkse gebed om een goede
oogst.
Detail
van de Tempel van de Hemel:
Verder
waren we in de Lama tempel, de beroemdste Tibetaans-Boeddhistische
tempel binnen China, buiten Tibet zelf . De tempelgebouwen, de belangrijkste
zijn vijf hallen van oplopende grootte, bevinden zich in mooie tuinen
met hofjes en galerijen. Sinds 1744 is het een lama-klooster, het
heeft als door een wonder de Culturele Revolutie doorstaan en is
in 1979 uitgebreid gerestaureerd als symbool van godsdienstvrijheid
en nationale eenheid.
Peking is erg groot maar om van de ene plek naar de andere te komen
gingen we meestal lopen, soms met de bus. Onderweg hebben we veel
van het "echte" Peking gezien. Zoals al gezegd werd (ik
ben er in 1992 weer geweest, toen was het al heel anders !) het
straatbeeld vooral bepaald door heel veel fietsen en verder bussen
en vrachtauto's.
Zelfs wasmachines en koelkasten werden op de fiets vervoerd! Veel
mensen droegen de bekende blauwe Mao-pakken. De straten waren vaak
breed en beplant met grote bomen. Op hoeken waar grote wegen elkaar
kruisten waren (ter waarschuwing) bloederige foto's tentoongesteld
van de ongelukken die op dat kruispunt waren gebeurd.
Zo'n grote stad kun je eigenlijk niet in een paar dagen bekijken
(dat geldt trouwens voor veel plaatsen onderweg) maar we hadden
de treinkaartjes, dus na vier dagen vertrokken we naar het zuiden,
naar Guilin. We vertrokken vrijdagavond, de 16e oktober en brachten
de hele zaterdag in de trein door. We deelden de coupé met
2 Chineses, een tante en een nichtje uit Hong Kong. Ze spraken bijna
geen Engels en het kleine beetje Chinees dat ik kende en wat in
mijn "Hoe spreek ik Chinees" boekje stond was eigenlijk
van de verkeerde soort (Mandarijn, ipv Kantonees wat zij spraken,
hoewel de Chinese tekens hetzelfde zijn) maar toch hebben we leuke
gesprekken met ze gevoerd. Zaterdagochtend, om 6 uur, stapten we
uit de trein, rugzakken op, op weg naar het busstation van Guilin
op zoek naar de bus naar Yangshuo........
Onderweg uit de trein van Peking naar Guilin
|
|
|