Parijs in drie en een halve dag - de foto's en het reisverslag - dag 0, de halve dag

Links de route van de aankomstdag. Onze 3-daagse Paris Visitekaartjes (aan het eind van deze dag gekocht) lieten we een dag later pas ingaan.
We hadden voor nu dagkaartjes gekocht (dit klinkt makkelijker dan het was.).

De eerste bekende halte vanuit het hotel was de Arc de Triomphe. Als je vanuit het metro/RERstation naar boven komt zit je opeens echt helemaal in Parijs. Hartstikke leuk dus.

Bij de Arc de Triomphe zou een ceremonie gaan plaatsvinden, daarom konden we er niet op. (De volgende dag wel)

Zondag kwamen we aan, we waren vroeg (8:30) uit Groningen vertrokken dus waren we ook op tijd (15:00) bij het hotel, wel twee uur eerder dan we verwacht hadden. Het hotel lag iets ten westen van de wijk La Défense, in Nanterre, een kwartier met de metro (eigenlijk RER) van het centrum van Parijs.
Dit hotel hadden we via Pharos (=ANWB) reizen geboekt, het was redelijk voordelig voor een gezin met kinderen (in ons geval Eva en Roos, 11 en 13). Het was herfstvakantie en het hotel zat dus vol met gezinnen met kinderen.
We hadden een preferentie opgegeven voor 2 kamers naast elkaar maar we kregen een familiekamer, met z'n vieren op één kamer dus. Het was wel de beste kamer van het hotel, boven op het dak aan de voorkant. Dus we zijn maar blijven zitten.
Foto's boven, rechts en onder: Ons uitzicht op de Arc van la Défense en onze hotelkamer.
De meeste foto's zijn op de dag van vertrek genomen, toen was het wat regenachtig. De dag van aankomst scheen de zon en zijn we zo snel mogelijk Parijs in gegaan.

En dan met de metro de volgende halte: Trocadéro. We kochten hier alvast onze Museumpassen bij het Musée de la Marine. En dan: de Eiffeltoren.

Het is een erg mooie route om te lopen. Onderweg heb ik wel tien keer weer een foto van de Eiffeltoren gemaakt.

Toen we de Eiffeltoren genoeg hadden bekeken (alleen Roos had er wel op gewild, maar dat doet ze een volgende keer maar) waren we mooi op tijd voor de boottocht over de Seine die aan de voet van de Eiffeltoren begint.
Bij de boeking van het hotel hadden we een tegoedbon gekregen.
We zaten helemaal achterin de boot. Foto onder: Eiffeltoren vanaf de boot.

De boottocht is erg koud maar Parijs in de avondzon vanaf de Seine is werkelijk schitterend.
Het is geen kunst om hier de één na de andere sfeervolle foto te maken. De grote groothoeklens (25mm equivalent) van mijn kleine Lumixje werkt ook fantastisch mee.
De foto hieronder "Parijs vanaf de Seine"is ook als bureaubladachtergrond te downloaden kies: 1280x1024 of 1600x1200

Ondanks dat het zo mooi is zijn we wel blij dat het voorbij is want het was ook ijskoud.
We werpen nog een blik op de inmiddels verlichte Eiffeltoren (foto onder) en duiken wer de metro in, op zoek naar iets te eten in het Quartier Latin.

We varen om het Île de la Cité en St Louis heen en langs de noordkant terug.
Rechts en op de foto boven rechts de huizen van St-Louis in de ondergaande zon. (NB voor alle foto's geldt Annelies van Zwol! )

Onder foto's van de terugweg, o.a. de Conciergerie waar Marie-Antoinette was opgesloten tijdens de Franse revolutie.

We duiken weer op net ten zuiden van de Notre Dame die in het donker ook heel fotogeniek is.
Vervolgens gaan we lekker eten bij een Libanees restaurant, Loubnane, niet ver er vandaan. Echt lekker, gezellig en niet duur.
Later lopen we over het Île de la Cité en langs het Hôtel de Ville (stadhuis) weer naar het metro/RER station les Halles, terug naar het hotel.

en meer reisfoto's op: foto.anneliesvanzwol.nl