Frankrijk, de zomer van 2015, een gevarieerd programma, reisverslag Frankrijk (overzicht) of de foto's en verhalen per dag van....

In het Loiredal:

- ons huisje in Saix (Eternes)

- kastelen van Azay-le-Rideau, Villandry (tuinen) en Ussé (alleen van buiten)

- abdij van Fontevraud, kasteel van Chinon

- rondrit Anjou: Saumur (kasteel, Place St Pierre), kerk van Cunault, uitzichtpunt bij St Eusebe, grot van Denez-sous-Foué (16e eeuwse beelden) en Montreuil-Bellay

- de stad Tours: Musée de Compagnons, de oude stad, Place Plumereau, kathedraal St Gatien, Musée des Beaux Arts

- naar de dierentuin: Zooparc de Beauval

- Chinon (het dorp), het kasteel van Chenonceau en het middeleeuwse stadje Loches (ook met kasteel)

Dordogne:

- ons huisje bij St Amand-le-Coly, Cottages du Lac

- op weg erheen: Périgueux, de oude stad (Cathedrale St Front) en het Romeinse Vesunna

- crêpes eten in Sarlat

- Roos naar de trein gebracht in Brive-la-Gaillarde, dan het rode dorp Collonges-la-Rouge en het bedevaartsoord Rocamadour

- paardrijden bij Archignac

- het kasteel van Beynac en varen met een gabare op de Dordogne

- naar de grot van Lascaux II (kaartje kopen in Montignac), maison Forte in Reignac, prehistorisch museum van Les Eyzies(42°C)

- weer in het Dordognedal: kasteel van Castelnaud, la Roque-Gageac en de watertuinen van Carsac

Bourgogne:

- ons huisje in de Morvan, bij Moux-en-Morvan en het Lac du Settons

- erheen via Nevers, Eglise St Etienne

- (niet Autun) naar de Mont Beuvray, de Romeins- Gallische nederzetting Bibracte (met Gallische maaltijd, archeologische rondleiding en bezoek aan het museum)

- Beaune, het Hotel Dieu (Laatste Oordeel van Rogier van der Weijden), Place du Carnot, Notre Dame de Beaune

- abdij van Fontenay, Alésia (archeologische opgraving, beeld Vercingetorix en museum)

- Dijon, de Mozesput van Claus Sluter in Chartreuse de Champmol, de Eglise St Bénigne (crypte), de oude stad, eglise Notre Dame, Palais des Ducs en Musée des Beaux Arts met de schrijn van Filips de Stoute (met pleurants van Sluter)

- Vézelay, Basilique Ste Madeleine, tenslotte het kasteel van Bazoches van maarschalk Vauban

Annelies van Zwol
overzicht reisverslagen met foto´s

 

 

Abdij van Fontenay

Vervolg van het reisverslag van onze week in Bourgondië.

(terug naar het begin van de week in Bourgondië....)

Alesia kaartje
Alesia kaartje

De abdij van Fontenay, ten noorden van Montbard, bekend in de kunstgeschiedenis: gesticht door Bernard van Clairvaux en kenmerkend voor de sobere stijl van de cisterciënzer orde. Alleen licht, God zelf, mag de kerk binnenkomen, verder zijn er geen versieringen.
Het complex bestaat behalve uit een kerk verder onder andere uit een scriptorium (waar de monniken boeken overschreven), een slaapzaal (waarvan de monniken 's nachts via een trap rechtstreeks de kerk in gingen zoals in veel kerken bv Rievaulx of Hexham), een smidse en een verblijf voor de abt.

abdij van Fontenay
Maria, abdij van Fontenay
abdij van Fontenay
kaartje Fontenay
kaartje Fontenay
scriptorium, abdij van Fontenay
abdij van Fontenay
abdij van Fontenay
Alesia
Alesia
Vercegintorix
Alesia

Alésia

Alésia is net als Bibracte een opgraving uit de Gallisch Romeinse tijd. We bezoeken eerst de opgraving, hier ook boven op de heuvel, waar we kaartjes kopen voor de opgraving en het museum. Dan even langs het 19e eeuwse beeld van de leider van de Galliërs, Vercingetorix (= hoe men hem zich destijds voorstelde, de snor is pure fantasie).
Dan het museum in een bijzonder gebouw. Het beleg van Alésia en het gevecht dat er plaats vond tussen Romeinen en Galliërs wordt er onder andere met een film duidelijk uitgelegd. Verder is er veel informatie over de Romeinse legioenen en het Gallisch gehalte van Asterix en Obelix. Dit museum is interactiever en voor jonge kinderen waarschijnlijk leuker dan dat in Bibracte. Hier in Alésia is veel over Asterix en Obelix bijvoorbeeld en kinderen kunnen ook dingen doen (iets wat er uitzag als Gallisch vechten) Maar in Bibracte vonden wij de opgravingen weer leuker (misschien ook vanwege de uitstekende rondleiding) en het Gallische eten natuurlijk.

de Mozesput van Claus Sluter

Onze dag in Dijon beginnen we in het oosten van de stad bij het psychiatrisch ziekenhuis in Chartreuse de Champmol, waar de beroemde Mozesput van Claus Sluter te bezichtigen is. Het terrein ligt aan de westkant van Dijon, aan de D905. Het is gewoon een kwestie van de bordjes "Puits de Moïse" volgen.
Laat je vooral niet ontmoedigen door (ANWB) reisgidsen waarin staat dat het alleen met een tour vanuit Dijon te bezichtigen is: dat is niet waar, je kunt er zo naar toe. Zie ook bijvoorbeeld de website van het toeristenbureau in Dijon over de mozesput.
Op het terrein koop je voor een paar euro een kaartje om de put in het portaal van de kloosterkerk te bezichtigen.

De Mozesput is rond 1400 gemaakt door onder andere Claus Sluter die als beeldhouwer in dienst was bij Filips de Stoute, op het terrein van het kartuizer klooster van Champmol. De put is in wezen de sokkel van een calvarie, een beeldhouwwerk van de gekruisigde Jezus, het beeld dat erop heeft gestaan is verdwenen en er is later een gebouwtje omheen gezet.
De put laat zes profeten uit het Oude Testament zien: Mozes (foto onder, rechts), Jesaja (foto onder links of linksboven rechts), Daniël (linksboven links), Zacharia (foto boven) , David (foto links, links, met kroon) en Jeremia (foto links, rechts, met boek).
Het werk is gerestaureerd in 1999/2003 en geschilderd in (originele?) kleuren. Voor meer informatie: een kort engelstalig filmpje over de Mozesput in zijn (kunst)historische context.

Claus Sluter

Claus Sluter was een beeldhouwer uit Haarlem die in dienst kwam aan het hof van Filips de Stoute in Dijon (zie onder). Filips de Stoute wilde een groot grafmonument, te vergelijken met het eeuwenoude mausoleum van de oude Franse vorsten in Saint Denis bij Parijs (waar we in april zijn geweest, ook heel interessant, dat komt ervan als je Cultuurwetenschappen studeert).
Het bijzondere van het werk van Claus Sluter is dat het, zeker voor die tijd, zo ontzettend realistisch is. Hij werkte rond 1400, dat is nog enkele decennia voor de zogenaamde Vlaamse Primitieven (Jan van Eyck, Rogier van der Weyden, Dieric Bouts en anderen) hun realistische altaarstukken en portretten gingen schilderen.
Claus Sluter werkte samen tegelijk met een andere beeldhouwers dus het is niet exact bekend wat uit zijn handen komt. Algemeen wordt aangenomen dat hij behalve de profetenbeelden op de Mozesput in ieder geval de pleurants ('weners') op het praalgraf van Filips de Stoute (zie onder, in het Musée des Beaux Arts in Dijon) en waarschijnlijk ook de beelden van het portaal van de kerk van Champmol (foto's hieronder).

Daniël en Jesaja, Mozesput
Zacharias, Mozesput
Jesaja en Mozes, Mozesput
David en Jeremia, Mozesput
Daniël en Jesaja, Mozesput
Mozesput, engel
kerkportaal Champmol
kerkportaal Champmol
kerkportaal Champmol

Vlakbij de put is de kerk van Champmol waarvan het oude portaal bewaard is gebleven. Het heeft, net als altaarstukken, aan weerszijden beelden van de opdrachtgevers, links hertog Philip de Stoute met zijn beschermheilige Johannes de Doper, rechts zijn vrouw Margaretha van Male met de heilige Catharina erachter.
In het midden een mooi beeld van Maria en het kindje Jezus.
Dan rijden we de laatse paar kilometer door naar de binnenstad van Dijon.

Dijon

Op het kaartje boven onze dag in Dijon: via St Benigne, Place François Rude, via het Palais Ducale, de Notre Dame, eten in de Rue Musette, een wandeling door o.a. Rue de Verrerie en de Vannerie, langs de St Michel en de Place de la Liberation, het Musée des Beaux Arts en via de winkelstraat (Paine d' Epices toch maar gekocht) weer terug.
Op de foto's links en boven de geheimzinnige grote crypte onder de kerk van de Église Ste Bénigne. Onder de Place François Rude met draaimolen.

...hier gewoon wat mooi foto's van de oude stad van Dijon zoals de kerk van St Michel en het Palais Ducale.
Daar gaan we tenslotte naar het Musée des Beaux Arts met onder andere de schrijn van Filips de Stoute (met 'pleurants', weners, van Sluter ).

onze dag in Dijon
crypte St Benigne
crypte St Benigne
crypte St Benigne
beeldje op een huis
beeldje op een huis
beeldje op een huis
beeldje op een huis
Dijon, St Michel
Dijon, Palais Ducale
Place François Rude
crypte St Benigne
Dijon, oude stad
Filips de Goede, hertog van Bourgondië van 1419 tot 1467, kopie van een schilderij van Rogier van der Weyden
Isabella van Portugal, vrouw van Filips de Goede
Filips de Stoute, vader van Jan zonder Vrees, opdrachtgever van Claus Sluter, in Musée des Beaux Arts, Dijon

Filips de Stoute, Jan zonder Vrees, Filips de Goede

Het geslacht van de hertogen van Bourgondië begon in de 14e eeuw met Filips de Stoute (rechtsboven), dappere jongste zoon van de Franse koning Jan II (de Goede). Hij vocht als jongen samen met zijn vader in de slag bij Poitiers en ze werden vervolgens samen krijgsgevangene in Engeland. Hij kreeg Bourgondië van zijn vader en door zijn huwelijk met Margaretha van Male ook het rijke Vlaanderen. Hij vestigde zich in Dijon en liet een praalgraf maken, nu te bewonderen in het Musée des Beaux Arts (in het Palais Ducale dus) in Dijon (vroeger in Champmol).
Zijn zoon, Jan zonder Vrees, werd geboren in het Palais Ducale. Jan trouwde met de Hollandse Margaretha van Beieren en ze liggen nu beide in praalgraven bij dat van Filips.
Jans zoon, Filips de Goede (linksboven) werd ook in Dijon geboren. Hij wist ondere andere Holland, Zeeland en Brabant toe te voegen aan de bezittingen. Het portret van Filips de Goede is naar een portret dat Rogier van der Weyden van hem schilderde. Van der Weyden schilderde dus ook het altaarstuk 'Het Laatste Oordeel', in opdracht van Rolin, de kanselier van Filips de Goede.
De vrouw op het portret boven is de vrouw van Filips de Goede, Isabella van Portugal, zij werd op 10 november 1433, op haar 36e, moeder van Karel de Stoute, de derde en laatste generatie die werd geboren in het Palais Ducale in Dijon.

praalgraf Filips de Stoute, Dijon, Musée des Beaux Arts
praalgraf Filips de Stoute, Dijon, Musée des Beaux Arts
Dijon, straatje
engel, praalgraf Filips de Stoute, Dijon, Musée des Beaux Arts
pleurant, Dijon, Musée des Beaux Arts
pleurants, Dijon, Musée des Beaux Arts
Vézelay, de straat omhoog naar de basiliek
praalgraf Margaretha van Beieren, Dijon, Musée des Beaux Arts
Rubens, De voetwassing, Musée des Beaux Arts Dijon

Vézelay

De volgende dag is de laatste van deze vakantie. We gaan eerst naar Vézelay, naar de bedevaartskerk de Basilique Ste Madeleine, op de bekende bedevaartsroute naar Santiago de Compostella.

Vézelay, Basilique  Ste Madeleine
Vézelay, Basilique  Ste Madeleine
Vézelay, Basilique  Ste Madeleine
Vézelay, detail timpaan Basilique  Ste Madeleine
Vézelay, gotische timpaan in het voorportaal van Basilique Ste Madeleine

Tenslotte gaan we nog even naar het kasteel van Bazoches van maarschalk Vauban die veel beroemde vestigingwerken bouwde voor Lodewijk XIV. Het allerlaatste kasteel van deze vakantie.

kasteel van Bazoches
kasteel van Bazoches
kasteel van Bazoches
uitzicht, kasteel van Bazoches

Terug naar het overzicht van het reisverslag Frankrijk 2015.

Of naar het begin van de week Bourgondië: o.a. een Gallische maaltijd in Bibracte en Het Laatste Oordeel van Rogier van der Weijden.
Of de foto's en het reisverslag van onze week in de Dordogne of week 1, de in het Loiredal.