Schotland Engeland 2011

The Trossachs, The North York Moors, Londen & leuke dingen onderweg

12. Yorkshire: York, Castle Howard, Rievaulx Abbey

Yorkshire: Meer Yorkshire Highlights: York, Castle Howard, Rievaulx Abbey

In Yorkshire bezochten we al veel leuke plekken tijdens onze rondrit over de North York Moors, de rondrit langs de kust en de treinreis van Pickering naar Whitby.
Daarnaast waren er nog een aantal bezienswaardigheden die op zichzelf al een bezoek van een halve of hele dag waard waren:

- natuurlijk de oude stad York waar we de York Minster bezochten en het Castle Museum. We brachten er een dag door en hadden graag nog even terug willen komen.
- Castle Howard, een groots ingericht landhuis, ook hier kun je gerust een dag doorbrengen.
- Rievaulx Abbey, een erg interessante en sfeervolle kloosterruïne waar de vakantie voor mij voorlopig tot een einde kwam....

York

Klik op Yorkshire plaatsen om te bezoeken om de plaatsen die we nog meer in Yorkshire bezochten in googlemaps te zien. oa. ook waar precies wat was in York.

Onze eerste dag in Yorkshire, een zaterdag, was regenachtig en we besloten York te gaan bekijken. We parkeerden aan de noordkant van de stad en ging met een shuttlebus naar het centrum. We hadden gehoord dat het een mooie stad was en dat vonden wij ook al had ik eerlijk gezegd 'de smalle straatjes' rond de York Minster in het oude centrum wat smaller verwacht (hoewel nu ik ze in googlemaps: Stonegate zie valt het ook wel weer mee).
We begonnen de dag met een kopje koffie met gebak in het locaal beroemde Bettys. Normaal staan hier rijen voor tot op straat maar omdat we vrij vroeg waren, en niet bij de hoofdlocatie maar in een kleiner pand in Stonegate, hoefden we nauwelijks te wachten. Toen we naar buiten kwamen stond er ondertussen wel een rij de trap op, de winkel door en naar buiten.
De York Minster stond vervolgens op de lijst om te bezoeken. Het is in feite een soort kathedraal, York is al een heel oude bisschopsstad.
Helaas mochten we niet overal in omdat er net een adellijke bruiloft zou plaatsvinden. Maar we konden ons toegangskaartje ook later die week nog gebruiken en we waren sowieso van plan nog eens terug te gaan naar York. (Helaas is het daar niet meer van gekomen want de ochtend van de dag dat we terug zouden gaan (zie verderop bij Rievaulx Abbey) brak ik mijn enkel en brachten we door in het ziekenhuis. )

's Middags regende het behoorlijk. Wij brachten de middag door in het Castle Museum. Van internet hadden we begrepen dat dit leuker is dan het Vikingmuseum. Het was ook inderdaad een erg leuk museum. Vroeger was het in gebruik als gevangenis en in de oude cellen zijn beelden geprojecteerd op de muren van de cellen van de voormalige bewoners (zoals Dick Turpin of de dame hiernaast) die vertellen over hun levensloop.
Een ander deel ging over de geschiedenis van wonen en werken in Engeland, zoals bijvoorbeeld kamers met inrichtingen van de 17e eeuw of van de jaren '70, oude huishoudelijke apparatuur, voor werpen en kleding uit de Tweede Wereldoorlog en als pronkstuk een complete 19e eeuwse straat met o.a. winkels, een school, een gevangenis etc. Echt leuk.

Castle Howard

's Zondags, het weer was nog steeds niet helemaal fijn, bezochten we Castle Howard. Een landhuis dat na de Tweede Wereldoorlog is opengesteld voor publiek. Het is ook bekend van de film 'Brideshead Revisited' van het boek van Evelyn Waugh, dat onder andere gaat over de problemen van de adel in de eerste helft van de 20e eeuw hun huizen en levenswijze in stand te houden.
Castle Howard is ingericht zoals het vroeger geweest is. Er zijn veel antieke beelden en schilderkunst (bv Breughel).
Tijdens de Tweede Wereldoorlog was het een meisjesinternaat. Deze meisjes hebben bij een brand veel van de kunstschatten helpen redden door ze uit de ramen van de bovenverdieping op het gazon te gooien.

Rievaulx Abbey

De laatste dag in Yorkshire waren we 's ochtends vroeg één van de eerste bezoekers in Rievaulx Abbey.
Rievaulx Abbey is de ruïne van een eens heel groot en machtig klooster, in de 12e eeuw gesticht door cisterciënzer monniken uit Frankrijk. Een eeuw later was het één van de grootste kloosters in Engeland. Er woonden toen zo'n 140 monniken en honderden lekenbroeders en bedienden, die zelfvoorzienend leefden en geld verdienden aan mijnbouw en schapenwol. Door allerlei ellende (schulden door te grote bouwprojecten, een schapenziekte, Schotse invallen, de Zwarte Dood) waren daarvan in 1381 nog maar 14 monniken, 3 lekenbroeders en 1 abt over.
De 'dissolution', de ontbinding van alle kloosters door Henry VIII in 1538, was het einde van Rievaulx Abbey. Op dat moment woonden er naast de abt 21 monniken en 102 bedienden in 72 gebouwen. Destijds werd zelfs staal geproduceerd in een zeer efficient soort hoogoven. Er wordt zelfs beweerd dat door de opheffing van het klooster de Industriële Revolutie met twee en een halve eeuw is vertraagd!
Meer informatie op de website van het klooster zelf of op wikipedia Rievaulx Abbey (Engels).

Voor ons was Rievaulx Abbey in eerste instantie een mooie en sfeervolle plek. We waren bijna de enige bezoekers. We hadden audioguides gehuurd die veel informatie geven over het dagelijks leven van de monniken. Boeken als de Shardlake serie van C.J. Sansom (over een middeleeuwse monnik/detective) (zie mijn lijstjes met favoriete engelse boeken) komen hier echt tot leven.

Aan het eind van het bezoek gleed ik, ondanks de stevige wandelschoenen, uit over een beetje natte platte steen op de vloer van de refectory (eetzaal, zie het plattegrondje hiernaast).
Het deed vreselijk veel pijn en ik kon er niet meer op staan.
De rest van de dag brachten we (in plaats van in York) door in het ziekenhuis van Scarborough, waar na uren wachten bleek dat mijn been bij mijn enkel was gebroken......

de lange rij bij de kleine Bettys Teahouse (wij zaten bij het raam boven)
York Minster
mijn laatste foto van Rievaulx Abbey
toegangskaartje Rievaulx Abbey
Rievaulx Abbey
kaartjes parkeerplaats ziekenhuis Scarborough...
plattegrond Rievaulx Abbey

Gelukkig hoefde ik niet in het ziekenhuis te blijven. Mijn been ging in een brace en we moesten de volgende ochtend terugkomen om er nog even naar te laten kijken.

Daarna konden we (ik achterin de auto met mijn voet omhoog) min of meer verder gaan met onze vakantie.
We zouden die nacht slapen in een oude herberg, 'The Bull' (foto onder, door Eva) in Long Melford, East Anglia. Ondanks de problemen met mijn been was dat heel bijzonder.

The Bull, Long Melford

De volgende dag, na een uitgebreid Engels ontbijt, brachten we (dwz ik bleef in de auto) nog een bezoek aan Cambridge (foto's onder, Eva). Daarna naar onze laatste bestemming, een stacarvan in Allhallows, bij Rochester van waaruit we naar Londen zouden kunnen. Wat meer daar over op Londen (vanuit de stacarvan, 2011)....

Cambridge, foto Eva
Verder naar rondrit over de North York Moors, de treinreis van Pickering naar Whitby (met de stoomtrein van de NYMR) of de rondrit langs de kust of terug naar het overzicht van Yorkshire.....