Schotland Engeland 2011

The Trossachs, The North York Moors, Londen & leuke dingen onderweg

8. Yorkshire: ons huisje en overzicht Yorkshire

Yorkshire: ons huisje en overzicht Yorkshire

Na een week in Schotland in de Trossachs brachten we de tweede week van onze vakantie door in Yorkshire. We zaten weer in een huisje van het Brits Staatsbosbeheer, ditmaal in Keldy Castle Forest Cabins (rode balonnetje). De "hutjes" waren identiek, van binnen en van buiten.
Op het kaartje links is te zien wat we allemaal hebben gedaan. Van elk deel is een aparte webpagina. Klik op Yorkshire2011om onze week in Yorkshire in googlemaps te zien.

Het mooist was misschien wel de rondrit over de North York Moors (op het kaartje hiernaast de paarse lijn) hieronder in het kort wat informatie.
De blauwe lijn is ook van een autorit in Yorkshire, namelijk een rondrit langs de kust, van Staithes tot Scarborough.
De grijze lijn vertegenwoordigt een treinreis, namelijk de treinreis met de North York Moors Railway van Pickering naar Whitby , een oude stoomtrein. We namen hem van Pickering heen en terug en brachten nog een paar uur door in Whitby.
Daarnaast waren we nog een dag in York, een middag in Castle Howard en een ochtend in Rievaulx Abbey, deze drie hoogtepunten zijn te vinden op de pagina Meer Yorkshire Highlights: York, Castle Howard, Rievaulx Abbey

De links hierboven gaan rechtstreeks naar de betreffende pagina. Hieronder van elke activiteit alvast een korte beschrijving en een paar foto's.

fazant in Keldy Castle Forest Park
de Forest van Keldy Castle
fazant achter takken
foto van boven van de woonkamer in een Keldy Castle Forest Cabin (of een Strathyre Forest Cabin?)
wandeling bij Keldy Castle Forest Cabins

Van ons huisje hebben we dus niet weer een foto gemaakt. Het was exact hetzelfde als die in Schotland (zie links) . Het Keldy Castle park was wat groter en we zaten ook iets meer in het midden.
Desondanks hadden we de eerste ochtend een eekhoorntje op de veranda (geen foto van gemaakt want we dachten die komt wel weer....) Boven wel een foto van een fazant die rondscharrelde op het terrein. Op het eerste stukje van de weg naar de bewoonde wereld zat ook vaak een groep fazanten (waarvan één op de foto helemaal onder).
We hebben ook al geen foto van Pickering, het plaatsje waar we boodschappen deden. Alleen bij de pagina over de treinreis met de stoomtrein van de NYMR staat een foto van het station van Pickering, het beginstation van die route.
We hebben verder alleen (onder en rechts) een foto's van een korte wandeling die we vanuit het huisje maakten door het bos er vlakbij. Op de kaart lijkt de heide (Moors) erg dichtbij maar rond het bungalowpark is eigenlijk alleen bos.

station Levisham, Yorkshire
hondje, met de stoomtrein, de NYMR, door Yorkshire

Rondrit over de Moors

Het huisje zat midden op de Moors en de NYMR trein gaat er dwars over maar wil je de Moors echt zien, dan moet je de wegen over rijden die dwars door de Moors gaan. In 'Rondrit over de Moors' staat de route die wij hebben genomen. Het was echt een mooie route en ook een mooie zonnige dag.
We begonnen met de eeuwenoude crypte van de kerk van Lastingham, daarna ging het over de heide, via de Red Lion Inn en Ralphs Cross naar het Moors Centre in Danby waar we een langere wandeling (voor ons doen) hebben gemaakt.
Op de terugweg bezochten we nog de stations van Goathland en Levisham. Even buiten Goathland klauterden we ook naar de waterval, de Mallyan Spout.

Autorit langs de kust van Yorkshire: Staithes, Whitby, Robin Hood's Bay en Scarborough

Een andere interessante autorit is die langs de kust. Wij reden eerst naar het vissersdorpje Staithes. Eigenlijk wilden we op de klippen boven het dorp een korte wandeling maken (dan waren de foto's nog mooier geweest) maar daarvoor zijn we wat laat. Daarna reden we langs Whitby (waar we tijdens de treinreis met de stoomtrein al geweest waren) naar Robin Hood's Bay.
In Robin Hoods Bay maken we eerst een wandeling over de klippen (of kliffen?) en belonen onszelf daarna met een ijsje in het gezellige dorp.
Tenslotte gingen we nog naar Scarborough, waar op zich best veel te zien is maar wij zijn eigenlijk niet verder gekomen dan het winkelcentrum.
Klik op 'autorit langs de kust' voor alle foto's en informatie.

Treinreis met de stoomtrein, de NYMR

De oude treinlijn van Pickering naar Whitby met daaraan de mooie stationnetjes van oa Goathland en Grosmont wordt gerund door vrijwilligers.
Wij reden 's ochtends van Pickering naar Whitby en aan het eind van de middag terug. Je kunt natuurlijk ook ergens uitstappen maar het duurt wel even voor er weer een trein komt.....
Wij bezochten de stationnetjes tijdens de rondrit over de Moors (zie boven) maar brachten wel een paar uur door in Whitby.
Whitby is een klein stadje, gericht op visserij en toeristen. Centraal staat de grote abdijruïne die boven het stadje uittorent.
Klik op 'Met de NYMR stoomtrein door Yorkshire' voor meer foto's.

York, Castle Howard en Rievaulx Abbey

De stad York heeft behalve een beroemde kathedraal, de Minster, een mooie oude binnenstad met gezellig kronkelende straatjes. Wij dronken koffie bij Betty's, bezochten de Minster en het Castle museum.
Ook niet te missen in Yorkshire, zeker voor romantische zielen, is Castle Howard. Castle Howard is een enorm oud landhuis, grotendeels opengesteld voor publiek, met de weelderige inrichting van begin vorige eeuw. Het is ook gebruikt als filmlocatie, met name voor de verfilming van 'Brideshead Revisited' van Evelyn Waugh.
Tenslotte Rievaulx Abbey, de goedbewaarde ruïne van een groot klooster. Doordat er nog veel bewaard is en door de goede audioguides komt het verleden hier echt tot leven.
Pas wel op, ik gleed hier uit op een steen in de refectory (eetzaal) waardoor dit voor mij het voortijdig einde van deze vakantie werd.
Deze drie plekken worden uitgebreid beschreven (met nog veel meer foto's) op 'Meer Yorkshire Highlights: York, Castle Howard, Rievaulx Abbey'.
schapen, North York Moors
de North York Moors in volle glorie
wandeling bij de Mallyan Spoat waterval, Goathland, Yorkshire
Ralph's Cross, oude wegwijzer op de North York Moors
Staithes, de kust van Yorkshire
Eva in Robin Hood's Bay, de kust van Yorkshire
bij Whitby, de kust van Yorkshire
de wandeling aan de kust van Yorkshire
Robin Hood's Bay - de kust van Yorkshire
Castle Howard
Dick Turpin tot leven gewekt in Castle Museum, York
Castle Howard, in de tuin
Castle Howard, één van de vele mooie kamers