Bali - Ubud - souvenirs en tradities

Indonesie 2009 - foto's en reisverslag Java en Bali

Vanuit Ubud konden we (de tweede of derde dag) een fietstocht maken.
's Ochtends werd je met auto's bovenop een berg gebracht en dan fietste je naar beneden met bezoek aan dorpjes enz. (met lokale gids).
Nico heeft er een leuk filmpje van op YouTube gezet (rechts).

Voor we naar Ubud gaan gaan we langs bij de grote, overdekte markt in Sukawati, een kleine 10 km ten zuiden van Ubud.
Dit is dé plaats om souvenirs te kopen. De handelaren zelf schijnen het ook te doen.

Linksonder een foto van de doorgaande weg van Ubud bij zonsondergang. Daar in de buurt hebben we bij het Buddha Cafe wat gedronken. Dat had nog een beetje de sfeer van toen ik er 20 jaren geleden was (wat toen al een oude hippiesfeer was), verder was Ubud wel veel drukker gerworden.

De eerste middag gingen we (Nico en ik) naar het Agung Rai Museum of Art (ARMA), tenminste Nico en ik. De kinderen bleven bij het zwembad van het hotel.
Foto rechts het podium van het ARMA waar vaak dansvoorstellingen worden gegeven.
Toen wij er waren was er net een groep kinderen aan het oefenen in een zaal van het museum. Hieronder de foto's en een filmpje (op Youtube ook groter te bekijken)

Klik hier voor het overzicht van de Java/Bali reis. Van Bali zijn er nog foto's van de stranden, de tempels en Munduk. Of klik op één van de foto's beneden om naar een ander deel van de reis te gaan.

Hier een paar foto's van ons superdeluxe hotel. Foto onder het zwembad.

In Monkey Forest Road kochten we een schilderij van geschilderd in de stijl van Ketut Soki, de traditionele Balinese stijl. Hiervan hadden we onderweg bij de Taman Ayun tempel al werk gezien.
Wayan Diana, (waarschijnlijk) de schilder van ons schilderij, exposeerde op de “Siyu Taksu” Exhibition" (1000 geesten tentoonstelling) in oktober 2009 in Jakarta. Meer hierover in artikelen in Javapost en Garuda Magazine .
Hieronder foto's van het schilderij (en details) dat nu in Groningen boven de bank hangt.

Terug naar Ubud. Elke avond kun je kecak dansvoorstellingen bijwonen.
Wij gingen naar die in het centrum. Het programma bestond uit drie delen:

1. een verhaal uit de Ramayana, dit was het grootste deel van de voorstelling
  2. twee meisjes worden in trance gebracht en dansen
  3. een vuurdans

Hieronder foto's en filmpjes : nogal donker filmpje (van mijn fotocamera) van een stukje uit de eerste dans (op YouTube staat ook nog een ander stuk) en onder Nico's filmpje van de vuurdans.